Sistemul de facturare electronică a fost operaţionalizat din noiembrie 2021 şi a fost opțional în prima fază, fiind adresat exclusiv companiilor care derulează proceduri de achiziții publice. Ulterior, el a fost extins şi către mediul privat, astfel că, potrivit calendarului de implementare publicat de autorităţi, sistemul este folosit mai întâi opţional, de la 1 aprilie 2022, şi apoi în mod obligatoriu, de la 1 iulie 2022.
În prima etapă, utilizarea e-Factura va deveni obligatorie pentru firmele care au contracte cu instituții ale statului (B2G). Ulterior, va fi obligatorie și pentru restul tranzacțiilor (B2B și B2C).
Este obligatoriu de la 1 aprilie 2022 pentru firmele care activează în domeniul turistic și acceptă vouchere de vacanță.
Sistemul de facturare e-Factura va deveni obligatoriu în cazul comercializării produselor cu risc fiscal ridicat comercializate în relația B2B de la 1 iulie 2022, conform OUG 130/2021.
Concret, de la 1 iulie 2022, toate firmele vor transmite facturile prin e-Factura. Aceasta se aplică pentru comercianții de legume, fructe, apă, alcool, haine, încălțăminte, nisip, pietriș și clădiri noi.
Atenție! Lista este în continuă actualizare!
Selectsoft este pregătit pentru e-Factura și disponibil pentru integrare. Sistemul este îmbunătățit permanent pentru a respecta noile norme legislative.
Cum funcționează?
Cu ajutorul Selectsoft, emitentul va putea transmite și totodată valida factura electronică, respectând specificațiile și structura precizată de Ordonanță. După validarea datelor din factură de către ANAF, se va aplica semnătura electronică și se va comunica instant destinatarului prin SPV starea (validată sau eronată). Cu ajutorul sistemului informatic Selectsoft se poate oricând verifica starea e-Facturii în timp real.
Funcționarea și beneficiile integrării sistemului RO e-Factura cu Selectsoft
Pentru a transmite facturi către parteneri și instituțiile publice, emitenții facturilor electronice trebuie să dețină un certificat digital calificat (semnătură electronică). Acest certificat trebuie să fie înregistrat pentru accesul în Spațiul Privat Virtual (SPV). Fiind obligatoriu pentru accesarea în Registrul RO e-factura.
O clarificare importantă pentru firme este că programul de facturare e-Factura nu este un sistem prin care se emit facturi, ci un sistem prin care se transmit facturile electronice emise. Factura emisă în format electronic se transmite în e-Factura cu ajutorul Selectsoft, într-un format conform cerințelor legislative.
De la momentul înscrierii în Registrul RO e-Factura, emitentul dobândeşte şi calitatea de destinatar. În vederea utilizării sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura, emitentul şi destinatarul trebuie să fie înregistraţi în Registrul RO e-Factura.
După transmiterea facturii electronice, sistemul e-Factura efectuează următoarele operațiuni, în mod automat, asupra fișierului în format XML:
- verificări și validări privind structura și sintaxa;
- verificări semantice.
După efectuarea acestor operațiuni se generează un mesaj automat de răspuns.
Important de precizat este faptul că e-Factura verifică doar structura facturii, autenticității originii și integrității conținutului, nu și realitatea tranzacției. Aplicarea semnăturii autorităților înseamnă doar că fișierele respectă condițiile tehnice pentru emiterea unei facturi valide, nu că tranzacțiile sunt validate.
De asemenea, este precizat faptul că firmele nu pot transmite mai multe facturi deodată. Ceea ce inseamnă că firmele trebuie să transmită individual facturile electronice pentru produsele riscante.
Cine trebuie să transmită facturile în RO e-Factura
În situația în care un produs este vândut de mai multe ori până ajunge la clientul final, cine are obligația de a trimite factura prin e-Factura? Toți cei care vând produsul respectiv au această obligație. Fiecare vânzător este considerat furnizor și trebuie să transmită factura electronică prin sistemul e-Factura.
De exemplu, dacă un produs riscant este vândut de producător către un comerciant, iar acesta îl vinde clientului final, ambele tranzacții necesită transmiterea facturii electronice prin e-Factura. Astfel, producătorul trebuie să trimită factura electronică pentru prima tranzacție, iar comerciantul pentru a doua tranzacție.
Obligația de transmitere a facturii electronice apare la fiecare tranzacție B2B, chiar dacă același produs riscant trece prin mai multe mâini.
Dacă te afli în una dintre situațiile de mai sus, iei legătura cu noi și beneficiază de noua funcționalitate obligatorie.
Selectsoft îți va facilita procesul de implementare a integrării soluției software cu Sistemul Național de Facturare Electronică.
Discută cu unul dintre experții echipei Selectsoft pentru a demara acest proces.