Skip to main content

Sistemul RO e-Transport, destinat monitorizării transporturilor rutiere de marfă, devine obligatoriu de la 1 iulie 2022. Importatorii și exportatorii sunt vizați direct de noul sistem național privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat.


Categoriile de produse riscante ce vor fi declarate în Ro e-Transport:

  • legume, plante, rădăcini și tuberculi, alimentare;
  • fructe comestibile, coji de citrice sau de pepeni;
  • băuturi, lichide alcoolice și oțet (sunt exceptate produsele accizabile care circulă în regim suspensiv de accize);
  • sare, sulf, pământuri și pietre, ipsos, var și ciment;
  • îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croșetate;
  • îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, altele decât cele tricotate sau croșetate;
  • încălțăminte și articole similare; părți ale acestor articole;
  • fontă, fier și oțel.

Selectsoft este actualizat și pregătit pentru sistemul software al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală ANAF pentru monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat.

Timpul de întocmire a unui document e-Transport este diminuat cu 90%! Pentru un proces care ar putea dura cel puțin 30 de minute, cu ajutorul Selectsoft reușești să realizezi documentul în 2 minute.

Scopul implementării sistemului RO e-Transport este de a creşte gradul de colectare a impozitelor şi a taxelor datorate bugetului de stat, precum şi de prevenire şi combatere a comerţului ilicit de bunuri. 

Sistemul vizează următoarele tipuri de transporturi:

  • transporturile care încep şi se finalizează pe teritoriul țării;
  • orice tranzacţie transfrontalieră care începe în România (de exemplu: export, livrare intracomunitară);
  • orice tranzacție transfrontalieră care se finalizează în România (de exemplu: import, achiziţie intracomunitară);
  • orice tranzacție transfrontalieră care este în tranzit pe teritoriul României, deoarece o parte din transport are loc pe teritoriul României.

Cum funcționează?

Datele bunurilor cu risc fiscal ridicat trebuie declarate în sistemul e-Transport prin SPV cu cel mult 3 zile înainte de data la care transportul începe. Această declarație trebuie făcută până în momentul în care vehiculul ajunge la punctul rutier de trecere a frontierei în România sau la locul de import. Respectiv până la momentul în care vehiculul este efectiv pus în mișcare.

După ce transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat începe, adică vehiculul pornește către România sau ajunge în vamă pentru a intra în țară, este interzisă modificarea datelor înregistrate în sistemul e-Transport.

Cine are obligația să își activeze noua funcționalitate Ro e-Transport?

Vor avea obligația să declarare în Sistemul RO e-Transport a bunurilor cu risc fiscal următoarele categorii de persoane:

  • destinatarul și expeditorul menționat în declarația vamală de import;
  • beneficiarul achizițiilor intracomunitare de bunuri și furnizorul în cazul livrărilor locale și intracomunitare de bunuri;
  • depozitarul are responsabilitatea pentru bunurile care sunt în tranzit în cazul tranzacțiilor intracomunitare. Aceasta implică gestionarea bunurilor care sunt descărcate în România pentru depozitare sau pentru formarea unui nou transport. Dar și a celor care sunt încărcate după depozitare sau formarea unui nou transport pe teritoriul național.

Cine este exceptat:

  • firmele de curierat sunt exceptate de la aceasta regulă fiind acoperite de o altă legislație.

Orice transport înscris în RO e-Transport va fi identificat printr-un cod unic UIT, generat de sistem.

Ce este UIT și ce reprezintă el?

Codul UIT este un cod unic generat de Sistemul RO e-Transport pentru identificarea bunurilor transportate cu risc fiscal ridicat. Acesta include date despre expeditor și beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitățile și contravaloarea bunurilor, precum și locurile de încărcare și descărcare, și detalii despre mijlocul de transport utilizat.

Codul UIT are o valabilitate de cinci zile calendaristice; transportul în afara acestei perioade poate fi sancționat cu amenzi între 10.000 și 100.000 de lei, începând din iulie 2022.

Operatorul de transport rutier este obligat să dețină codul UIT pe toată durata transportului, fie în format fizic, fie electronic, împreună cu documentul de însoțire al transportului bunurilor cu risc fiscal ridicat. Utilizând Sistemul Selectsoft, obținerea acestui cod devine simplă, prin generarea automată a unui fișier XML și încărcarea lui în Spațiul virtual – SPV.

ANAF urmărește să interconecteze în viitor Sistemul RO e-Transport cu alte sisteme de monitorizare, incluzând camere de luat vederi și dispozitive pentru determinarea cantităților de produse transportate.

Pentru a te conforma noilor reglementări din OUG nr.41/2022 privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat, contactează specialiștii noștri pentru implementarea eficientă a acestei funcționalități software.

Leave a Reply