Sistemul național de Garanție -Returnare Returo SGR

Sistemul național de Garanție -Returnare –  Returo SGR
Ce este SGR - Sistemul de Garanție - Returnare?

Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) presupune adoptarea unui program de reglementare pentru gestionarea ambalajelor din sticlă, plastic și metal cu cantități cuprinse între 0,1 și 3 litri, cu scopul de a implementa practici de reciclare mai responsabile în țara noastră. Ambalajele care intră sub incidența SGR vor fi marcate cu un cod unic de înregistrare la nivel național și un logo specific pentru a putea fi recunoscute chiar din momentul achiziției.

Ce fel de ambalaje sunt vizate în sistemul național de garanție?

Sistemul se aplică ambalajelor primare care nu sunt reutilizabile, din sticlă, plastic sau metal, cu volume între 0,1 l și 3 l, folosite pentru comercializarea unei game variate de băuturi pe piața națională, inclusiv bere, sucuri, ape minerale și spirtoase. Este important de menționat că ambalajele care au conținut substanțe chimice sau lichide cu remanență reziduală înaltă, cum ar fi laptele și derivatele sale, nu sunt incluse în SGR.

Obligații ale unităților HoReCa referitor la SGR

Orice afacere HoReCa ce comercializează băuturi în ambalaje de unică folosință (plastic, sticlă, metal) cu volume între 0,1 și 3 litri trebuie să se înregistreze în SGR, indiferent dacă funcționează permanent sau sezonier. Este obligatorie perceperea unei garanții de 50 de bani de la clienții care nu consumă produsul în locație, în timp ce pentru produsele consumate la fața locului, această garanție nu se aplică. Totuși, chiar și ambalajele consumate în local trebuie predate administratorului SGR, fără a fi necesară organizarea de puncte de colectare.

Organizarea punctelor de returnare

Toți operatorii economici care comercializează produse în scopul SGR, indiferent de mărimea suprafeței de vânzare, au obligația legală de a organiza puncte de returnare a ambalajelor care fac obiectul SGR. Există diferite moduri în care comercianții își pot îndeplini această obligație, în funcție de suprafața magazinului.

Astfel, comercianții cu o suprafață de vânzare mai mare de 200 mp trebuie să-și organizeze propriile puncte de returnare. În schimb, cei cu o suprafață mai mică decât cea menționată pot opta pentru organizarea propriului punct de returnare, asocierea cu alți comercianți cu suprafețe de vânzare sub 200 mp, sau un acord de parteneriat cu UAT sau ADI.

Comercianții care vând online au obligații în privința SGR?

În ceea ce îi privește pe aceștia, prevederile referitoare la SGR li se aplică, dar nu în totalitate, specificitatea activității lor permițându-le o serie de derogări de la regulile generale. Pentru ce se vinde online online nu există obligația de a organiza puncte de colectare a ambalajelor SGR și nici de returnare a garanției aferente acestora către consumatorii finali. Evident că acele companii care vând și fizic și online vor aplica regulile în mod corespunzător fiecărei categorii de obligații în care se încadrează.

Până când pot fi comercializate produsele cu ambalaje non-SGR?

Deoarece există o serie de produse care sunt încă pe piață și nu conțin ambalaje SGR, comercianții au posibilitatea să își vândă stocurile actuale până la data de 30 iunie 2024, urmând ca după această data să fie comercializate doar produsele care întră sub incidența SGR și sunt marcate conform prevederilor legale.

Cum te poate ajuta Selectsoft?

Cu ajutorul Selectsoft vei putea asocia ambalajele din nomenclatorul de produse cu ambalajele corespunzătoare, astfel încât în momentul vânzării sau revendicării valorii ambalajului să se cunoască exact care este tipul de ambalaj returnat. 

Totodată, după ce clientul revine cu ambalajul, soluția software va putea emite documentele necesare pentru restituirea contravalorii de 50 bani SAU emiterea unui voucher care va putea fi folosit doar în magazinul clientului.

Bineînțeles, se vor putea lista și rapoartele necesare pentru administratorii SGR, precum produsele din magazin care sunt de tip SGR, sau câte revendicări au existat, etc.

Dedică cu până la 80% mai puțin timp acestui proces. Contactează-ne!

Related Posts