Skip to main content

I. Context general

Organizația Mondială a Sănătății a declarat pandemie de coronavirus (covid-19), epidemie pornită din Wuhan, China, în noiembrie 2019. Până la publicarea acestui articol, la nivel global sunt 407,485 de persoane infectate și 18,227 decese. Situația cazurilor pe țări este actualizată în permanență aici. Totuși, este agreat la nivel macro că numărul este mult mai mare.

Europa a devenit centrul epidemiei, cu un număr de decese mai mare decât în întreaga lume cumulat. Vârful crizei încă nu a fost atins. Cel mai probabil, aceasta va coincide cu perioada în care statele declară stare de urgență. Libertatea de mișcare a bunurilor și a oamenilor va fi profund afectată. Încă nu există un vaccin împotriva coronavirusului. 

În România deja a fost declarată stare de urgență. Măsurile de izolare, auto-izolare și carantină instituționalizată sunt în derulare. Deși acesta este modul corect (și unic) de oprire a pandemiei momentan, este și motivul pentru care economia va fi serios afectată. 

Companiile trec (și vor trece) prin momente dificile din cauza pandemiei. Pe lângă planul de criză pe care fiecare antreprenor îl pregătește pentru afacerea sa, Guvernul României vine în sprijinul business-urilor. Acesta oferă un pachet de măsuri punctuale și concrete pentru situația actuală de COVID-19.

II. PE SCURT – MĂSURI LUATE DE GUVERN PRIN ORDONANȚE DE URGENȚĂ CARE IMPACTEAZĂ COMPANIILE DIN MEDIUL DE AFACERI ROMÂNESC

  • Zile libere plătite pentru părinți atunci când se închid școlile. Măsura este aplicabilă pentru părinții cu copii până în 12 ani sau cu copii până în 18 ani cu dizabilități și reglementată prin HG 217/2020.

Pe scurt, angajatorul va acorda părintelui o indemnizație de 75% din din salariul de bază, dar nu mai mult de  75% din câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat. Mai concret, indemnizația nu poate depăși 4.071 de lei brut, adică 2.381 de lei net (în anul 2020).  

  • Credite cu dobândă zero și garanții pentru firme.  Firmele pot solicita și obține credite bancare de investiții și capital de lucru, cu garanții de stat și fără dobânzi suportate de întreprinderi. Valoarea maximă a finanțărilor va fi de 500.000 lei pentru microîntreprinderi și de 1 milion de lei pentru întreprinderile mici. Detaliile ordonanței sunt disponibile în Monitorul Oficial
  • Șomaj tehnic plătit de stat. Măsura este reglementată de Ordonanța 30/2020. Pe scurt, statul va suporta șomajul tehnic de 75% din salariul mediu brut pe 2020 pentru salariații trimiși acasă din cauza pandemiei. 

Totuși, angajatorii trebuie să se afle în una din următoarele situații:

  • Fie întrerup activitatea total sau parțial (caz în care au nevoie de un certificat pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri)
  • Fie reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. 
  • Obligativitatea angajatorilor de a preveni contaminarea salariaților cu coronavirus. Companiile sunt obligate să pună la dispoziția angajaților echipamente de protecție și produse sanitare necesare prevenirii contaminării cu acest virus. În caz contrar, angajatorii riscă amenzi de până la 6.000 de lei.

III. CONCRET. CE POȚI FACE PENTRU AFACEREA TA PENTRU A TRECE CU BINE PESTE COVID-19

Planificare financiară pe termen mediu și lung. Înainte de a recurge la concedieri este preferabilă realocarea resurselor pentru menținerea angajaților chiar și în timpul pandemiei. Se poate apela, de exemplu, la reduceri salariale, apoi la șomaj tehnic. Planul trebuie să cuprindă perioada de vârf a crizei cauzate de COVID-19, dar și perioada de după criză, când se vor resimți mai intens efectele impactului economic ale pandemiei. 

Demararea eforturilor de păstrare a clienților. Aici intervine experiența și creativitatea fiecărui business. Se poate opta pentru acordarea de reduceri sau facilități sau se pot găsi metode mai creative, cum ar fi dezvoltarea de soluții/aplicații personalizate care să ajute clienții să traverseze această perioadă dificilă și pentru ei. Scopul final este stabilirea, respectiv întărirea loialității și încredere dintre parteneri. 

Continuarea promovării pe durata pandemiei. Acolo unde este posibil și există capital disponibil, continuarea promovării pe piață poate face diferența între o scădere economică dramatică și una proporțională cu piața. Dacă un business scade mai lent decât piața, cota de piață câștigată va fi semnificativă. Aceasta va avea implicații majore după restabilirea economică.

IV. PUNCTUAL. METODE DE PĂSTRARE A ANGAJAȚILOR

Nr. crt. RevisalObservații
1Telemunca – prin act adițional la contractul de muncă – de comun acord cu angajatulAngajatul lucrează de oriunde folosind tehnologia informației și comunicațiilor, cu program stabilit de comun acord; plătit de angajator.
2Munca la domiciliu – prin act adițional la contractul de muncă – de comun acord cu angajatulAngajații își stabilesc programul de lucru și muncesc la domiciliul declarat; plătit de angajator.
3Șomaj tehnic – prin decizie administrativăAngajatul este la dispoziția angajatorului acasă, putând fi chemat la lucru imediat. Primește 75% din salariul brut; plătit de angajator.
4Concediu fără salariu – la cererea angajatuluiContractul de muncă este suspendat; angajatul nu primește salariu. După 3 luni fără salariu, este scos din asigurările de sănătate și nu acumulează stagiu la casa de pensii.
5Concediu de odihnă – la cerere aprobată de angajatorAngajatul primește o indemnizație de concediu, nu mai mică decât salariul de bază. Indemnizația este media zilnică a salariilor din ultimele 3 luni, multiplicată cu numărul de zile de concediu; plătită de angajator.
6Zile libere plătite pentru compensarea orelor suplimentare viitoareAngajații au zile libere plătite stabilite cu angajatorul. Ulterior, vor lucra suplimentar pentru recuperare, nu ore suplimentare plătite. Se întocmește o minută cu reguli clare, semnată de ambele părți; plătit de angajator.
7Reducere normă de lucru – prin act adițional, de comun acord cu angajatulSe întocmește act adițional de comun acord. Se muncește mai puțin, se plătește mai puțin; plătit de angajator.
8Reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână – prin decizie administratorSe aplică prin decizia administratorului, din inițiativa angajatorului. Timpul de lucru și salariul se reduc corespunzător; plătit de angajator.
9Concedii medicale în caz de carantinăAngajatul poate solicita concediul de la medicul de familie cu cod 07 și diagnostic 994. Indemnizația, 75% din media salariilor pe ultimele 6 luni, este plătită de angajator și recuperată integral de la bugetul de stat.

Leave a Reply