Skip to main content

Ce este SGR – Sistemul de Garanție – Returnare?​

Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) presupune adoptarea unui program de reglementare pentru gestionarea ambalajelor din sticlă, plastic și metal cu cantități între 0,1 și 3 litri. Scopul este de a implementa practici de reciclare mai responsabile în țara noastră. Ambalajele incluse în SGR vor fi marcate cu un cod unic de înregistrare la nivel național și un logo specific, pentru a fi recunoscute chiar din momentul achiziției.

Ce fel de ambalaje sunt vizate în sistemul național de garanție?

Sistemul se aplică ambalajelor primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume între 0,1 și 3 litri. Aceste ambalaje sunt folosite pentru comercializarea unei game variate de băuturi pe piața națională, inclusiv bere, sucuri, ape minerale și spirtoase. Este important de menționat că ambalajele care au conținut substanțe chimice sau lichide cu remanență reziduală înaltă, cum ar fi laptele și derivatele sale, nu sunt incluse în SGR.

Obligații ale unităților HoReCa referitor la SGR

Orice afacere HoReCa ce comercializează băuturi în ambalaje de unică folosință (plastic, sticlă, metal) cu volume între 0,1 și 3 litri trebuie să se înregistreze în SGR. Aceasta este necesară indiferent dacă funcționează permanent sau sezonier. Este obligatorie perceperea unei garanții de 50 de bani de la clienții care nu consumă produsul în locație. Pentru produsele consumate la fața locului, această garanție nu se aplică. Totuși, chiar și ambalajele consumate în local trebuie predate administratorului SGR, fără a fi necesară organizarea de puncte de colectare.

Organizarea punctelor de returnare

Toți operatorii economici care comercializează produse în scopul SGR, indiferent de mărimea suprafeței de vânzare, au obligația legală de a organiza puncte de returnare a ambalajelor care fac obiectul SGR. Există diferite moduri în care comercianții își pot îndeplini această obligație, în funcție de suprafața magazinului.

Astfel, comercianții cu o suprafață de vânzare mai mare de 200 mp trebuie să-și organizeze propriile puncte de returnare. În schimb, cei cu o suprafață mai mică decât cea menționată pot opta pentru organizarea propriului punct de returnare, asocierea cu alți comercianți cu suprafețe de vânzare sub 200 mp, sau un acord de parteneriat cu UAT sau ADI.

Comercianții care vând online au obligații în privința SGR?

Prevederile referitoare la SGR se aplică și afacerilor HoReCa, dar nu în totalitate. Specificitatea activității lor permite o serie de derogări de la regulile generale. Pentru vânzările online, nu există obligația de a organiza puncte de colectare a ambalajelor SGR și nici de returnare a garanției aferente acestora către consumatorii finali. Companiile care vând atât fizic, cât și online, vor aplica regulile corespunzătoare fiecărei categorii de obligații.

Până când pot fi comercializate produsele cu ambalaje non-SGR?

Deoarece există produse pe piață care nu conțin ambalaje SGR, comercianții pot să își vândă stocurile actuale până la 30 iunie 2024. După această dată, vor fi comercializate doar produsele care intră sub incidența SGR și sunt marcate conform prevederilor legale.

Cum te poate ajuta Selectsoft?

Cu ajutorul Selectsoft, vei putea asocia ambalajele din nomenclatorul de produse cu ambalajele corespunzătoare. Astfel, în momentul vânzării sau revendicării valorii ambalajului, se va cunoaște exact tipul de ambalaj returnat.

Totodată, după ce clientul revine cu ambalajul, soluția software va putea emite documentele necesare pentru restituirea contravalorii de 50 de bani sau emiterea unui voucher utilizabil doar în magazinul respectiv.

Actualizare Iulie 2023 soft gestiune

Leave a Reply