Ro e-Transport | Aspecte de reținut despre obligația de raportare

Ro e-Transport | Aspecte de reținut despre obligația de raportare

Dincolo de proiectele de digitalizare anunțate de mai multă vreme de autorități, anul trecut a adus în prim-plan și un proiect apărut mai de curând pe agendă: sistemul e-Transport, prin care se raportează transporturile rutiere de bunuri riscante.

Din moment ce perioada „de acomodare” s-a încheiat, operatorii economici care nu se conformează riscă să fie amendați, de la 1 ianuarie 2023, cu sume de până la 100.000 de lei.

Iată principalele informații despre e-Transport, luând în calcul inclusiv noutățile aduse de OUG 132/2022 pe final de septembrie 2022 și cele aduse procedurii de aplicare, prin Ordinul Fiscului 2.545/2022, pe final de decembrie 2022:

1. Sistemul e-Transport a fost reglementat în aprilie 2022 și a devenit obligatoriu în iulie 2022, dar amenzile se aplică din ianuarie 2023. Sistemul e-Transport (sau „Radarul mărfurilor”, cum mai este numit) a fost reglementat, în aprilie, prin OUG 41/2022, pentru bunurile riscante transportate pe căile rutiere. Deși inițial se dorea să acopere toate transporturile rutiere, autoritățile au renunțat la idee și au restrâns aria celor vizate.

Vezi ce tipuri de transporturi vizează Sistemul Ro e-Transport

2. Ce conține efectiv lista produselor riscante:

Lista produselor riscante ce se declară în e-Transport, așa cum a stabilit Fiscul prin ordin, cuprinde: legume, plante, fructe, băuturi alcoolice, anumite materiale de construcții, îmbrăcăminte și încălțăminte, printre altele. De precizat că lista de la e-Transport se suprapune doar în parte cu lista produselor riscante a sistemului e-Factura.

3. Nu sunt vizate chiar toate transporturile de mărfuri riscante.

Conform normelor sistemului e-Transport, ce au fost înlocuite complet în decembrie 2022, vizate de raportare sunt vehiculele rutiere care au o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, dacă sunt încărcate cu bunuri riscante care au o masă brută totală mai mare de 500 kg sau dacă au o valoare totală mai mare de 10.000 de lei.

4. Obligația nu-i doar pentru firme, ci și pentru PFA-uri sau întreprinderi individuale ori familiale. Sistemul vizează, în esență, toți operatorii economici de la noi care vând sau cumpără produse riscante ce sunt transportate pe căile rutiere – persoane juridice, dar și PFA-uri, II-uri sau IF-uri –, au confirmat specialiștii.

5. Cum se obține codul special al unui transport?

Codul UIT este codul unic generat de sistemul e-Transport prin care se identifică bunurile riscante transportate pe teritoriul României. Codul UIT are o valabilitate de cinci zile calendaristice, însă, mai nou, pentru unele operațiuni, valabilitatea este de 15 zile lucrătoare. Acest cod se va obține foarte ușor utilizând Sistemul Selectsoft, care va genera un fișier XML, iar mai apoi va fi încărcat automat în Spațiul virtual – SPV.

6. Dacă e-Transport nu funcționează, declararea unui transport de bunuri riscante se face ulterior. Pentru a evita blocarea activității comercianților atunci când sistemul e-Transport are probleme de funcționare, autoritățile au introdus recent și o procedură specială prin care declararea transporturilor de bunuri riscante se face ulterior, chiar dacă vehiculele au și ajuns la destinație. În aceste cazuri, transportul se face fără a avea codul UIT.

7. După începerea unui transport de bunuri riscante, modificarea datelor transmise e interzisă (dar nu mereu). Odată ce un transport de bunuri riscante este început, este interzisă, de principiu, modificarea datelor înregistrate în sistemul e-Transport. Nerespectarea interdicției poate aduce amenzi drastice. Totuși, aici avem o excepție recent introdusă: atunci când în perioada de valabilitate a codului UIT se modifică datele de identificare ale vehiculului de transport.

8. Inclusiv polițiștii vor putea să verifice transporturile și să dea amenzi. Una dintre schimbările operate recent de autorități este extinderea capacității de verificare a transporturilor rutiere de bunuri riscante. Astfel, inclusiv agenții și ofițerii de poliție din Poliția Română vor putea, în curând, să controleze vehiculele care transportă bunuri riscante și să aplice amenzile din Ordonanța e-Transport (încă nu știm dacă Poliția a primit acces direct la sistemul e-Transport). Anterior, această competență era numai la personalul Fiscului și al Vămilor.

Descoperă cum te poate ajuta Selectsoft în raportarea bunurilor cu risc fiscal ridicat

Related Posts